Sesshin z Yamamoto Tessai Roshim

20-25 lipca 2018 odbędzie się pięciodniowe sesshin z Yamamoto Tessai Roshim.

Yamamoto Tessai Roshi, należy do drugiego pokolenia spadkobierców wielkiego mistrza zen Daiun Sogaku – Harady Roshiego. Daiun Roshi był opatem klasztoru Hosshinji w Japonii, który słynął z bardzo surowej dyscypliny zen. Daiun Roshi wprowadził do praktyki soto praktykę koanów, które sam praktykował pod kierunkiem 3 nauczycieli rinzai w klasztorach Shogenji w Ibuka i Nanzenji w Kyoto.

Daiun Sogaku Roshi stał się znany na Zachodzie i w Polsce dzięki książce Trzy filary zen, Philipa Kapleau, który na początku lat 50-tych XX wieku praktykował pod jego kierunkiem w Hosshinji, a później pod kierunkiem Yasutaniego Hakuuna Roshiego. W Trzech filarach zen Daiun Roshi oraz jego klasztor Hosshinji, jest wspomniany wielokrotnie.

Daiun Sogaku Roshi miał 14 następców, którzy otrzymali od niego ‚inka shomei’, tzn. uczniów, którzy ukończyli z nim pełny trening zen. Wśród jego następców byli tak znani mistrzowie jak Yasutani Hakuun Roshi, a z żyjących jeszcze jest Harada Tangen Roshi ze świątyni Bukkokuji. Jednym z następców Daiuna Roshiego był Ban Tetsugyu Roshi. Yamamoto Tessai Roshi jest właśnie następcą Bana Tetsugyu Roshiego. Wśród uczniów Bana Tetsugyu Roshiego był znany na Zachodzie i na Taiwanie mnich i nauczyciel zen – Sheng Yen. Jest to mało znany fakt, jednak w niektórych wspomnieniach Sheng Yen opisywał swoje doświadczenia sześcioletniej praktyki zen z Banem Roshim w czasie swojego pobytu w Japonii.

Yamamoto Tessai Roshi urodził się w 1946 roku w Japonii. We wczesnym wieku został mnichem i praktykował nie tylko ze swoim nauczycielem, ale również miał różnych nauczycieli z tradycji rinzai. W swoim nauczaniu kładzie nacisk na praktykę koanu. Obecnie jest opatem dwóch świątyń, Kannonji w Morioka na północy Japonii i Jofukuji w Nagano, w środkowej Japonii.

Będzie to pierwsze sesshin w Polsce z nauczycielem, który wywodzi się bezpośrednio z linii Daiun Sogaku Roshiego w Japonii. Choć w Polsce najstarsza historia zen jest związana właśnie z tą linią, to do tej pory nigdy nie było okazji, by w naszym kraju sesshin poprowadził nauczyciel z linii Hosshinji.

Tutaj należy podkreślić, że sesshin w tej linii jest bardzo surowe i osoby, które brały udział w sesshin z innymi nauczycielami soto lub rinzai nie zetknęły się jeszcze z tego rodzaju surową dyscypliną.

Jednak zachęcamy wszystkich do udziału w tym sesshin, ponieważ jest to niespotykana okazja.

Na sesshin obowiązuje absolutny zakaz rozmów, palenia papierosów, rozglądania się i wszelkiego rozproszenia. W przeciwieństwie do innych sesshin, na których niestety często kwitnie życie towarzyskie i rozmowy, tutaj nie będzie to możliwe. Nie tylko jest to niemożliwe ale osoby łamiące te reguły będą wyproszone z sesshin.  Wszyscy są zachęcani do siedzenia w nocy, kiedy jest cisza nocna. W czasie zazen jest używane intensywnie kyosaku wg uznania tanto, tj. mnicha odpowiedzialnego za praktykę w zendo. W klasztorach zen tę funkcję zazwyczaj pełni drugi roshi, który jest obecny na sesshin.

Zapraszamy wszystkich, którzy poważnie praktykują zen i chcą spotkać nauczyciela z legendarnej linii. Początkujący są również serdecznie witani na sesshin. Ilość miejsc jest ograniczona, ponieważ Yamamoto Tessai Roshi sam zdecydował o liczbie uczestników, jednak postaramy się przyjąć każdego chętnego.

Dalsze informacje, co do miejsca sesshin, pełnych kosztów itd. podamy w późniejszym terminie.

Osoby chcące już zarezerwować sobie udział w sesshin mogą dokonać darowizny w wysokości 500 zł na konto:

Misja Buddyjska – Trzy Schronienia w Polsce
31124018641111001001756800

z zaznaczeniem w tytule przelewu: „Darowizna na sesshin z Yamamoto Tessai Roshim”

Zgłoszenia na sesshin prosimy wysyłać na adres:

sanboin@mahajana.net

NOWY ROK W SANBOIN

Jak co roku od 29 grudnia 2017 do 1 stycznia 2018 będą się odbywały praktyki i rytuały na koniec starego roku i początek nowego roku. Poniżej podajemy plan praktyk:

29.12.2017 Ceremonia skruchy 88 Buddhów, godz. 19.00

30.12.2017 Ryaku fusatsu – odnowienie wskazań Jukai, godz. 19.00

31.12.2017 zazen, ceremonia herbaty, mowa dharmy, początek o 20.00

01.01.2018 ceremonia noworoczna, godz. 11.00

 

Wszystkich zainteresowanych serdecznie zapraszamy.

Sanboin

Dzień Bodhidharmy – Daruma-ki

DZIEŃ BODHIDHARMY W SANBOIN

DARUMA-KI

5 października o godz 18.00

5.10.2017 r. odbędzie się w Sanboin ceremonia upamiętniająca parinirwanę pierwszego patriarchy zen w Chinach – Bodhidharmy. Ceremonia jest otwarta dla wszystkich chętnych.

Opat

Kanzen

JESIENNY O-HIGAN 20.09

Jesienny O-higan w Sanboin.

20 września o godzinie 18.00 w świątyni odbędzie się ceremonia jesiennego O-higan, związana z przesileniem jesiennym i równonocą.

Ceremonię odprawia się w celu wyzwolenia duchów zmarłych, duchów które wpadły w niższe stany egzystencji lub nie mogą znaleźć właściwego i dobrego miejsca odrodzenia.

Na ceremonię można przynieść następujące ofiary:

  • jedzenie wegetariańskie
  • owoce
  • ciasta
  • kwiaty
  • świece, kadzidła itp
  • pieniądze

Jeśli ktoś chce żeby zostało zrobione ofiarowanie i dedykacja dla konkretnych zmarłych osób, to listę nazwisk proszę przynieść na kartce A4, napisane w całości DUŻYMI LITERAMI.

Ceremonia ma charakter publiczny i jest otwarta dla wszystkich.

Opat Sanboin

Święto O-bon 15 sierpnia

15 sierpnia o godz. 11.00 odbędzie się w Sanboin ceremonia O-bon.

O-bon, pochodzi z sanskryckiego Ullambana, święta ustanowionego w czasach Siakiamuniego Buddhy. Historia jest opisana w Sutrze Ullambana i  dotyczy sposobu wyzwolenia zmarłych z najniższych światów egzystencji. Ullambana to również czas modlitwy za zmarłych, tak by jak najszybciej osiągnęli oświecenie i wyzwolenie z bolesnej egzystencji sansary, cierpienia narodzin, starości, choroby i śmierci. O-bon stało się świętem zmarłych w tradycji buddyjskiej i jest szczególnie obchodzone w tradycji soto zen w Japonii.

O-bon jest ceremonią publiczną i każdy może wziąć udział.

Jak się przygotować do O-bon?

  1. Należy przynieść listę zmarłych na kartkach A4, imiona i nazwiska powinny być wpisane pismem blokowym, tzn. tylko DUŻYMI literami
  2. Ofiary:
    a/ jedzenie wegetariańskie
    b/ kwiaty, świece, kadzidła
    c/ rzeczy, które są przydatne w świątyni: papier toaletowy, środki czystości, nowe ubrania, pościel, koce itp.
    d/ ofiary pieniężne na utrzymanie świątyni

Wszystkich serdecznie zapraszamy

Opat